Съюзът на българските филмови дейци ще покаже всички номинирани филми за наградите „Васил Гендов“ 2024 с вход свободен
19 април 2024, София. И този май на голям екран ще бъдат показани всички номинирани филми за тазгодишните награди на Съюза на българските филмови дейци „Васил Гендов“. Националният фестивал на българското кино ще продължи от 1-и до 13-и май в „Дом на киното“.
Любителите на българското кино ще могат да видят всички 90 игрални, документални и анимационни филми от последната година, а след прожекциите ще има срещи и разговори с част от актьорите и екипа на всеки филм. Всички прожекции ще бъдат с вход свободен.
Церемонията по връчване на наградите ще се състои на 16-ти май в Народен театър "Иван Вазов".
Пълната програма може да видите тук: https://spisaniekino.com/images/pdf/NAGRADI/Programa_1-13_MAY_2024.pdf
Филмът разкрива две различни приключенски истории за смисъла и красотата на живота и връзката на хората с изкуството. „До последния каприз“ е филм откровение; това е една история за виртуозен цигулар, който се е оттеглил от големите сцени с една-единствена цел – да изсвири съвършено „Капризите“ на Паганини за себе си, не за публиката. Той истински вярва в мотото „Стремежът към съвършенство е животоподдържащо условие. Постигнатото съвършенство е загуба на интерес към живота.“ Оръжие, заровено в земята, среща и преплита съдбата му с тази на момчета от едно планинско село. Тази среща ще преобърне живота им завинаги. За да създаде сценария за филма си, Иван Юурков се вдъхновява от книгата за живота на известния музикант Николо Паганини.„Наистина е трагично да се окажеш излишен в собственото си време. Вярвам, че всеки човек разполага с таланти, дарени свише, с които да постига лично удовлетворение. Да обичаш това, което правиш и да правиш това, което обичаш - това е изкуство. Съвършенството е утопия, но стремежът към съвършенството изгражда, възпитавайки човека в една изтънчена чувствителност към красотата. Този път е дълъг и труден. Човек се опитва да бъде значим, но доста често по пътя заравя своите таланти, обслужвайки условията на живота в комфорт. Малцина отстояват и постигат висоти, които осмислят съществуването на човека“, споделя Иван Юруков. Създаден от независим екип от актьори и професионалисти, които по време на снимките работят изключително мотивирано, амбицията на филма е да представи на зрителите един вдъхновяващ кинопроект. „Участващите актьори са прототипи на съответните роли, с много малки изключения. Това бе естествен ход за изграждането на сценария и допринесе за истинното присъствие на всеки един от тях. Актьорите, както и всички зад камерата, се вложихме отдадено, превръщайки се в съавтори повреме на работата върху филма и самото му заснемане“, допълва режисьорът.Първата част от филма е заснета в село Делвино, разположено в южните покрайнини на Рила планина. Любопитен факт е, че частите от „24 каприза“ на Паганини са изпълнени от световно известния цигулар Светлин Русев, който участва във филма като най-добрия приятел на един от главните герои. В актьорския състав влизат още Стоян Младенов и младите таланти Марти Тодоров и Пепи Тодоров. Голяма част от проекта Иван Юруков реализира със собствени средства и с хонорара си от „Като две капки вода“. За да довърши продукцията, той организира дарителска кампания, с която е допълнена липсващата част от бюджета.За ролята си на режисьор и актьор, Иван Юруков споделя - „Всяко изкуство съдържа в себе си всички изкуства. В шкафа ми стоят дипломи за „Режисьор“ и „Актьор“, но те не ме правят такъв. Всяка нова работа, актьорска или режисьорска, е изпит. А изминаването на пътя е истинският учител, независимо от оценката на авторитети. „До последния каприз“ е първият ни пълнометражен филм - за мен и още много съавтори от творческия състав, върху който работим от четири години. Беше дълъг и труден процес, но удовлетворението от крайния резултат е споделено.“ ... още »
Срещата с историята през многоликата призма на киното е вдъхновяваща, особено когато във фокуса попадат легендарни майстори и творци. Почитателите на танцовото изкуство и изкушените зрители ще открият специални „бисери“ в програмата на 24-тия София Филм Фест - документалната 3D творба „Кънингам“ на Ала Ковган и „Децата на Айседора“ на Дамиен Манивел.Съвременният танц стъпва върху традициите на класическия балет, обогатен с новаторските идеи на модерния танц. Мърс Кънингам е определян като първия хореограф, който създава „независим подход към модерния танц“ и отправя предизвикателство към установената реалност. По думите на Джон Кейдж, композитор и дългогодишен партньор на Кънингам, „в танца, подобно на абстрактна картина, всеки елемент – движение, звук, промяна на светлината, е част от цялото и само по себе си е начин на изразяване, като възприятието зависи от зрителите“. Кънингам формира своята трупа през 1953 година, а творчеството му като хореограф включва над 150 постановки, изпълнявани през годините на различни сцени в цял свят. Режисьорката Ала Ковган събира последното поколение от танцьорите на Кънингам, за да представят най-добрите образци от неговия репертоар, създадени между 1942 и 1972 година, които утвърждават репутацията на Кънингам като един от най-иновативните и знакови хореографи в света. „Танцът се танцува – не се анализира!“ Фокусът е върху човешкото тяло, разположението му в пространството, ритъма и артикулацията на движенията, следването на естествена енергийна линия. Прекрасно заснет в 3D, филмът представя творчеството на Кънингам по невиждан досега начин. Подобно на триизмерното пространство в зашеметяващия документален филм на Вим Вендерс „Пина“, посветен на Пина Бауш и представен лично от своя режисьор на София Филм Фест през 2011 година, „Кънингам“ е изкушение и наслада за сетивата на публиката. Френският режисьор Дамиен Манивел, когото българските зрители познават от представения през 2018 година филм „Нощта, в която плувах“ (в съавторство с Кохей Игараши), предлага на публиката „Децата на Айседора“, драматична история, вдъхновена от наследството на известната новаторка в танцувалното изкуство Айседора Дънкан. Тази своеобразна емоционална изповед е разделена условно на три части, представени от младата балерина Агат Бонцер, инструкторката по танци Марика Рици и съмишленици – всички те вглъбени в интерпретацията на онзи сърцераздирателен танц, създаден от легендарната Айседора след смъртта на децата й. Виждаме „Майка“, изпълнен на публичен рецитал, в съчетание с реакцията на аудиторията, а атмосферата, пресъздадена от оператора Ное Бак, внушава усещане за трансцеденталност… Самият Дамиен Манивел е бил посветен на изкуството на танца, преди да започне да снима филми, и притежава инстинкт за провокиране на емоции у зрителите - стъпка по стъпка, кадър след кадър, епизод след епизод неговата своеобразна композиция придобива форма, а той самият като автор се доверява на публиката да се справи с неизбежния прилив на чувства. „Така се зареждам с емоции – заснемам много прости неща и си повтарям непрестанно, че танцът и неговата сила присъстват навсякъде“, споделя режисьорът пред Cineuropa. ... още »
Отдавна не се е появявал толкова интригуващ филм, наподобяващ екранизация на роман на Агата Кристи. „Вади ножовете“ постигна изненадващ успех сред критици и зрители и донесе на Райън Джонсън първа номинация за „Оскар“ за оригинален сценарий. От известно време се заговори, че сюжетът може да бъде продължен и ето че вече имаме официално потвърждение. Lionsgate обявиха, че започва работата по „Вади ножовете 2“. Очакванията са и Джонсън, и звездата Даниел Крейг отново да са на линия. При промотирането на първия филм и двамата изразиха своето задоволство от работата по него и желание да направят продължение. „Вади ножовете“ се превърна и в касов хит с приходи до момента от почти 300 милиона долара. Само в САЩ те са вече над 156 милиона, така че продължението звучи повече от логично. Джонсън беше много доволен от топлия прием на филма. „Забавлявах се много на снимките на „Вади ножовете“, работата с Даниел беше прекрасно изживяване и след като видях, че всички реагират толкова радушно, идеята за продължение е изкушаваща“, сподели наскоро той. Според последна информация Джонсън вече работи по сценария. Този път в центъра на сюжета няма да е голяма фамилия, както в първия филм. Явно това ще е поредния случай на детектив Беноа Блан, в чиято роля се надяваме отново да видим Крейг. Почти сигурно няма да участва друга звезда от оригинала, макар че изпълнението на Ана де Армас също бе доста възхвалявано и може да я видим отново в продължението. Двамата с Крейг са партньори и в дългоочаквания нов епос за Джеймс Бонд „Смъртта може да почака“. Предстои им да промотират филм до премиерата му през април, но след това графика им е свободен, така че могат да започнат снимки по „Вади ножовете 2“. ... още »
След месеци преговори „Дисни“ обявиха своя голям следващ проект. Студиото подписа договор с Бруно Марс за нов музикален филм. Мултиплатиненият изпълнител ще изпълнява главната роля в него и ще е сред продуцентите му. Всички детайли за сюжета са строго засекретени, но според изтекла информация филмът ще съдържа предимно оригинална музика на Марс, която той ще запише и ще изпълни. Новината идва броени дни, след като „Дисни“ обявиха, че са договорили правата за излъчването на сценична версия на мюзикъла „Хамилтън“ на Лин-Мануел Миранда. И всичко това срещу безпрецедентните за подобен проект 75 милиона долара. Основна роля и в двете сделки има шефът на студиото Шон Бейли. Опитът на Марс като актьор дотук включва негова малка роля в култовата романтична комедия „Меден месец във Вегас“ с Никълъс Кейдж, Джеймс Каан и Сара Джесика Паркър. Той озвучава и един от героите в анимацията „Рио 2“. Бейли и Марс са дискутирали този проект от няколко месеца. И след като вече всичко е официално договорено, започва издирването на сценарист и режисьор, които да превърнат тази идея във филм. Изпълнителят на „Just The Way You Are“ има 27 номинации и 11 награди „Грами“. Той е продал 200 милиона сингли до момента, а негови песни са оглавявали класацията на Билборд повече от всеки друг музикант за това десетилетие. ... още »
Създателят на „Имението Даунтън“ вече подготвя нов проект. Джулиан Фелоус ще пише сценария за екранизацията по „Шумът на върбите“, класическата английска приказка на Кенет Греъм. Рей Григс ще бъде режисьор, а снимките предстоят през тази година в Stone Street Studios, студиото на Питър Джаксън в Уелингтън, Нова Зеландия. Прочутата компания на Джаксън Weta Digital ще се погрижи да вдъхне живот на четиримата прочути герои – Къртичко, Плъхчо, Язовеца и Жабока. Skywalker Sound пък ще създадат всички звукови ефекти. В момента усилено върви подбор на актьори за ролите. Фелоус вече адаптирал историята на Греъм за сценичната версия на мюзикъла „Шумът на върбите“, в който музиката и песните са дело на Джордж Стайлс и Антъни Дрю. Тримата работят заедно и по дълго играния на Бродуей мюзикъл „Мери Попинз“. Джералд Р. Молен, отличеният с „Оскар“ продуцент на „Списъкът на Шиндлер“, ще продуцира бъдещия хит. Той споделя със задоволство, че вече са събрали страхотен творчески екип, който ще ни поднесе най-точната екранизация по романа на Греъм. Наскоро Фелоус призна, че вече работи по продължението на миналогодишния касов хит „Имението Даунтън“. Преди това му предстои да завърши сценария за сериала „The Gilded Age“, който ще бъде заснет тази година. ... още »
„Лудия Макс: Пътят на яростта“ стана в един от най-обсъжданите филми на 2015 г. Дългоочакваното продължение, дело отново на режисьора Джордж Милър, се превърна в един от най-добре приетите филми на годината от страна на критиците и впоследствие бе номиниран за 10 награди „Оскар“, като получи шест статуетки на Академията. Скоро след това Милър сподели, че е готов със сценария на продължението „Mad Max: The Wasteland“. Заради някои разногласия и спорове между него и „Уорнър“ обаче снимките така и не започнаха. Но май вече всичко изглежда наред и надеждите са Том Харди и Чарлийз Терон да се завърнат в култовите роли на Макс и Ярост. Според някои твърдения войната между Милър и „Уорнър“ е вече приключила. Дори студиото е дало съгласие снимките на петия филм от поредицата с над 40-годишна история да започнат тази есен в Австралия. Това обаче поражда някои важни въпроси. Като начало нито Милър, нито двете звезди са официално потвърдили своето участие в продължението. Освен това и тримата са с претоварени графици. Терон продуцира и участва в екшъна „The Old Guard“, докато Харди в момента се снима във „Венъм 2“, а след това трябва да участва в биографичен филм за военния фотограф Дон МакКълин. От своя страна Милър ще започне снимки през следващия месец на „Three Thousand Years of Longing“ с Идрис Елба и Тилда Суинтън. Все пак се надяваме, че и тримата отново ще са отново на линия за „Mad Max: The Wasteland“. ... още »
София ще бъде първата световна дестинация, където ще се представи най-новия филм на Холанд „Шарлатан“ след световната му премиера на БерлиналеВ основата на сюжета на „Шарлатан“ са реални събития – историята е впечатляваща и проследява един мъж с изключителни способности, който трябва да се съобразява с реалността на тоталитаризма през 50-те години на ХХ век. Агнешка Холанд отново се обръща към историята, за да припомня на поколенията грешките, през които е преминало човечеството, и изводите, които винаги пропускаме да направим… Сценарият на филма е дело на Марек Епстайн, а главните роли са поверени на Иван Троян, Йоаким Пол Асбок, Ян Влашак, Яна Квантикова и др. Поканата за връчване на наградата на филмовите критици на Агнешка Холанд пред публиката на София Филм Фест е отправена към полската режисьорка лично от генералния секретар на ФИПРЕССИ Клаус Едер, който ще бъде гост у нас и ще води специален майсторски клас, предвиден в рамките на нейната визита в България, която се осъществява с подкрепата на Полския институт в София.* * *Агнешка Холанд е родена на 28 ноември 1948 година във Варшава. Завършва кинорежисура в прочутата филмова академия FAMU в Прага. Кариерата ù в киното започва с асистент-режисьорска позиция при Кшищоф Зануси; впоследствие Анджей Вайда става неин ментор. Холанд пише няколко сценария заедно с Вайда, които той заснема – „Без упойка” (1978), „Дантон” (1983), „Корчак” (1990). Нейните режисьорски творби се приемат с овации от публиката и специалистите на най-престижните международни филмови форуми – награда на ФИПРЕССИ за „Провинциални актьори” през 1979 в Кан, номинация за „Златна мечка” за „Треска. Историята на един снаряд” през 1981 в Берлин, номинация за „Златен лъв” за „Джули си отива у дома” през 2002 във Венеция. „Горчива реколта” е номиниран за „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм 1986, а „Партитурите на Бетовен” с Ед Харис е обявен за най-добър филм в Сан Себастиан през 2006 година. Агнешка Холанд е номинирана за „Оскар” за сценария си на „Европа, Европа” (1990), както и за „Златен глобус” за най-добър чуждоезичен филм „В мрака” (2012). От 2014 до декември 2019 Агнешка Холанд бе председател на борда на Европейската филмова академия. * * *Специалната награда на ФИПРЕССИ „FIPRESCI 90 Platinum Award“ започва да се присъжда на бележити творци на световното кино през 2015 година – 90 години след основаването през 1925 година на Международната федерация на филмовите критици. Инициативата започва в Бари и първи носители на наградата са Маргарете фон Трота, Анджей Вайда, Алън Паркър, Еторе Скола, Жан-Жак Ано, Коста-Гаврас, Едгар Райц, Нани Морети. През 2016 година призът е връчен на Бела Тар, по време на гостуването му на 20-тия София Филм Фест; през 2017 година същата награда получава аржентинската режисьорка Лукреция Мартел в Лодз, както и сръбския режисьор Горан Паскалевич на София Филм Фест. Традицията е продължена и през 2018 – с прекрасните дами Сали Потър в Лодз и Илдико Енеди в София, както и през миналата година – Биле Аугуст получи приза на 23-тия София Филм Фест, а след промяната на името „FIPRESCI 94 Platinum Award“, той бе присъден и на мексиканския режисьор Артуро Рипстайн. ... още »
Той беше една от последните големи легенди на Холивуд. На 103 години ни напусна Кърк Дъглас. Не се съобщават причини за смъртта му, но според появили се информации напоследък здравето му се е влошило. „За целия свят той беше легенда, актьор от златната ера на киното, отдаден на различни каузи, в които вярва и с които вдъхнови всички нас. Но за мен и моите братя Джоел и Питър той беше просто татко, за Катрин – прекрасен свекър, за своите внуци и правнуци – обичан дядо, а за своята съпруга Ани – прекрасен съпруг“, се казва в официалното изявление на Майкъл Дъглас, най-големия му син. Роден като Исур Даниелович през 1916 г., Дъглас променя името си, преди да постъпи във военновъздушните сили по време на Втората световна война. Впоследствие започват изявите му в радиото, театъра и записите на реклами. Първата му голяма роля на театрална сцена е в „Kiss and Tell“, последвана от дебюта му в киното през 1946 г. в „The Strange Love of Martha Ivers“ с Барбара Стануик. Повече от шест десетилетия продължава кариерата на Дъглас в Холивуд. Сред легендарните му изпълнения са главната роля в „Спартак“ на Стенли Кубрик, както и в „Шампион“, за който печели първата си номинация за „Оскар“. Последно застава пред камерата за телевизионния филм от 2008 г. „Empire State Building Murders“. Кърк Дъглас е отличен с президентски медал за свобода от Джими Картър през 1981 г., освен това е Кавалер на почетния легион на Франция, а през 1995 г. Американската кино академия му връчва почетен „Оскар“. ... още »