🎥 От 26 април, в кината – филмът, удостоен със „Сребърен лъв“ за режисура от фестивала във Венция, както и с наградата за изгряващ актьор на Сейду Сар. Не пропускайте „Аз, Капитан” на режисьора Матео Гароне!
Филмът се разпространява в България с подкрепата на Национален филмов център / Bulgarian National Film Center и програма Creative EuropeТворческа Европа" – подпрограма Медиа на ЕС.
През 2007 година, лосанжелиската компания "Бандито Брадърс" заснема кратък документален филм за американските екипи за специални бойни действия. Наследници на лодкарите от ерата на войната във Виетнам, основните задължения на тези екипи включват откарване на "тюлени" и измъкването им от наглед невъзможни локации, където те изпълняват изключително опасната си работа."Направихме седемминутен филм за същината на тези мъже," казва Макс Лайтман, партньор в "Бандито Брадърс" и изпълнителен продуцент на „Мъже от стомана”. "Докато ги опознавахме, ние бяхме изключително вдъхновени от тях и смятам, че това си личи в творбата. Ние приемаме филма като дар за тях, нещо, което могат да покажат вкъщи на семействата и приятелите си, за да ги разберат те мъничко по-добре. А Флота разпозна страстта, която вложихме."По една случайност, Флотският отдел за специални бойни действия попаднал на завършения проект, точно когато обмисляли да осигурят подкрепа за някой игрален филм. "Те бяха разгледали множество филми за "тюлените"," казва Майк Маккой, който режисира „Мъже от стомана” заедно със Скот Уо. "От Флота знаеха, че имат възможност да подкрепят само един проект. Бяха получили предложения от няколко продукционни компании, и те избраха нашето."Капитан Дънкан Смит, 27-годишен ветеран и активнослужещ "морски тюлен", е един от ключовите играчи в разработката на „Мъже от стомана”. "Имахме нужда от средство, което да ни позволи да разкажем кои сме и кои не сме, по напълно автентичен начин," казва той. "Идеята трябваше да бъде одобрена на изключително високо ниво. Това е първият филм, който е разработен като проект на Флотския отдел за специални бойни действия. Целта бе да позволим на външните хора да видят кои сме, като акцентът бе върху самите хора и саможертвите, които те и семействата им правят ежедневно."Завършеният филм е напълно уникален, споделя той, показвайки духа на "тюлените" по начин, какъвто не е имало досега във филм. "Стрелбата е истинска, операциите също - не само "тюлените". Пилотите, участващи във филма, хората в подводниците - всички те са реални членове на армията. Сценарият бе писан и пренаписван, за да отрази акуратно как се провеждат операциите. По степен на реалност, това е далеч отвъд всичко, което хората са виждали досега. Никой друг филм не е пресъздавал сърцето, отборната работа, съвременните технологии и обучението, които се влагат в създаването на един "военноморски тюлен"."Избирани сред най-елитните наборници на Флота, "тюлените" минават през уникални обучения за мисии по земя, вода и въздух, в малки и мобилни екипи. Способни да проникнат и да се измъкнат от най-опасните места на света, те изпълняват мисии, жизненоважни за интересите на САЩ. Всяка година, около 1000 бойци започват обучението за "тюлени", смятано за едно от най-трудните в армията. Само 200-250 от тях завършват 18-те месеца, след което са разпределени по екипи, където тренират една допълнителна година или повече, до първата си мисия.Дръзка смесица от реалност и измислица, „Мъже от стомана” поставя реални "военноморски тюлени" във филмови роли, и показва първия автентичен поглед зад кулисите на техния свят. За да съберат информация за проекта, Уо, Маккой и техните партньори в "Бандито Брадърс" получават безпрецедентен достъп до най-елитната и загадъчна бойна част в армията. Маккой и Уо прекарват месеци в опознаване на членовете на тази елитна общност на тяхна почва в Сан Диего, Калифорния. "Решихме, че най-добрият начин да разкажем собствената си история, бе да допуснем обективен наблюдател, който ще види същината на това, което правим," казва капитан Смит. "Бандито брадърс" бяха точните хора, защото по принцип те са атлети. Като бивши каскадьори, те са професионалисти, които работят в рискова среда ежедневно, затова те успяха да оценят какво правим и кои сме ние."В тази атмосфера, която обгръща професионализма и личните животи на "тюлените", създателите на филма започват да попиват културата. "Мъжете - първо и единствено - бяха тези, които ни вдъхновиха," признава Маккой. "Те дръпнаха завесата и ни позволиха да влезем в техния свят. Ние прекарахме много време, откривайки които всъщност са те, преди да опитаме да разкажем тяхната история акуратно и автентично."Зад тази завеса, те откриват специална порода бойци - изненадващо разнообразна група от високоинтелигентни, отлично обучени хора с уникални таланти, които са силно отдадени на страната си и другите членове на групата. "Тези мъже водят таен живот," казва Уо. "И това е невероятно. Ние сме хора на екшъна - за нас този проект бе като да пуснеш дете в магазин за сладкиши. Но не знаехме почти нищо за общността на "тюлените", преди да започнем филма.Те са способни на чудеса," добавя той. "Те притежават физически и емоционални способности, каквито повечето хора нямат. Аз съм бивш каскадьор, и като такъв, трябва да умея всичко, без да съм специалист в нищо. Трябва да мога да правя всичко - да яздя кон или да карам мотоциклет, да минавам през огън или да падам от високо. При "тюлените" дисциплината е подобна, само че те са специалисти във всичко."Капитан трети ранг Рорк, който се появява във филма, смята, че предишни филмови представяния на неговите колеги са подвеждащи, и няма търпение да сподели част от техния живот с творците. "Ние не сме група противни, агресивни мъже," казва той. "Този компонент съществува в нашата способност за работа и агресия на бойното поле. Но ние не сме такива, когато сме вкъщи. "Тюлените" са най-тихите и смирени мъже, които искат да служат и да вършат работата на страната си."Да, Уо признава, че всичко, което е мислел за "тюлените" се е обърнало наопъки. Той си ги е представял като взвод от Терминатори. "Мислех, че те ще бъдат толкова дисциплинирани, че няма да имат собствена личност. Но докато бяхме покрай тях, ние научихме, че те са харизматични, чудесни момчета. Може би има време и място, където да бъдат като Рамбо, но това не е денонощно. Те са напълно нормални човешки същества."Маккой добавя "Те са обратното на стереотипа на специалните бойци - едновременно интелигентни и земни. Историите, които ни разказаха, ни взеха акъла. "Тюлените" в битка са много повече от всичко, което Холивуд може да си представи и напише.""Тюлените" споделили истории за оцеляване и саможертва, които може да изглеждат чужди за цивилните, според Маккой. "В коя друга група, някой би застанал на пътя на куршум, за да спаси братята си? Къде изобщо се случва това? Е, това се е случило с тези мъже. Техните истории ни помогнаха да дефинираме определението за братство." В крайна сметка, режисьорите открили пет особено завладяващи доблестни дела, които задължително трябвало да включат в сценария.Повествованието проследява екип "военноморски тюлени" и тяхното завладяващо, изпълнено с екшън пътуване по целия свят в преследване на опасен противник. Но то започва с мъжете и семействата им в дома им в Южна Калифорния. "В сърцевината на филма е саможертвата, направена не само от мъжете, но и от техните съпруги и деца," казва Уо. "Те успяват да прекарат заедно не повече от два месеца в годината. Ако "тюлените" не са на мисия, те тренират. Тяхната възможност да продължат напред в ситуации, в които повечето от нас биха се отказали, е изумителна. Същото важи и за саможертвите, които те продължават да правят за семействата и страната си."Дори опитен ветеран като капитан Смит смята някои от откритите от режисьорите моменти за изненадващи. "Сцената, която ми направи най-голямо впечатление, която напълно ме изуми, бе със съпругата на лейтенанта, която се свлече зад вратата, плачейки," споделя Смит. "Нямах представа, че това се случва. Затова попитах съпругата си. Тя каза, че наистина се случва. Че когато тръгваме, денят е много тъжен. Че тя остава вкъщи ядосана, самотна и разстроена. Не знаех за това. „Мъже от стомана” ми отвори очите за начина, по който моето семейство и другите семейства, особено съпругите, реагират на нашето заминаване."СЪЗДАДЕНИ ЗВЕЗДИДокато опознавали мъжете от взвода "военноморски тюлени" в Сан Диего, Маккой и Уо започнали да обмислят нов и неизпробван вариант за своя филм. Вместо да търсят актьори, те искали действащи "тюлени" да изиграят главните роли. "Нашето желание бе абсолютно всичко да отдава почит на това, което те са," казва Маккой. "Осъзнахме, че актьорите могат да представят погрешно "тюлените", както се е случвало в предишни филми."Преглед на скорошната филмова история показал, че последните три големи филма за "военноморски тюлени" са с участието на Чарли Шийн, Деми Мур и Брус Уилис, обяснява Лайтман. "Те са чудесни актьори, но не са "тюлени". Сметнахме, че ако изберем филмови звезди, това няма да е справедливо."Колкото повече го обсъждали, толкова по-убедени ставали Маккой и Уо, че това било единственият начин да постигнат автентичност и да почетат своите герои. "Когато срещнеш действаш "тюлен", той има определен вид," казва Уо. "Той притежава аура, която е невъзможна за копиране. Той е тренирал и е на активна военна служба от 20 години. Как би могъл актьор да пресъздаде това?"Най-трудната част, признават режисьорите, била да убедят "тюлените" да участват във филма. "Щом взехме решение да използваме истинските момчета, те всички казаха "не"," споделя Маккой. "Тяхното мнение бе, че това не им е работата. Нямаше проблем да ни помагат при изследването, но трябваше да се връщат на работа. Но като видяха какво целим, те решиха да приемат. Почувстваха, че е дошъл моментът да изяснят точно каква е тяхната общност."Тихият професионализъм е съществена част от тъканта на тяхната общност, казва капитан трети ранг Рорк. "Да направим това бе голяма крачка за нас. Но малката ни група, която можете да разпознаете във филма, сметна, че това е уникална възможност да разкажем нашата история по начин, какъвто не е имало досега."Макар оператор първи клас по специални бойни действия Ей Джей да е препоръчан за филма от своя командващ офицер, той все още се съпротивлява на идеята. "В началото не исках да се включвам в проекта," казва Джеймс. "Не се интересувам от слава, но бих искал да хвърля светлина върху различните аспекти на американските "тюлени". Това е може би най-акуратното представяне на начина, по който оперираме, който можете да видите във филм. Режисьорите ни дадоха голяма свобода да създадем историята по начина, по който ние искахме да бъде разказана, и това оказа огромна разлика."Както и в истинския живот, екипът "тюлени в „Мъже от стомана” е воден от офицер, капитан трети ранг Рорк, и сержант, оператор по специални бойни действия Дейв."Между двамата водачи съществува връзка, която е много важна," споделя Маккой. "Те са изключително добри приятели в истинския живот, но единият е шеф на другия и те се уважават взаимно. Изследването на тези отношения бе нещо, което много ни заинтригува."Капитанът служи като връзка между "тюлените" и шефовете от Флота. "Капитанът е народен човек," казва Уо. "Той е много умен и има магистърска степен. Бил е в Рамади през 2006 г. и е награждаван с Бронзова звезда. Той е роден водач, умее да стреля не по-зле от другите и управлява своя взвод със здрава ръка.""Дейв е като негова противоположност," обяснява Маккой. "Отчасти сърфист, отчасти баща и въплъщение на американските "тюлени", той е най-обичащият, когато е със семейството си, и най-забавният, когато е с всички други. Но определено не бих искал да съм срещу него, когато е сърдит. Той е висок 195 сантиметра и е нелепо силен. Дейв може да хвърля гуми от трактор сякаш са гуми от велосипед. Неговата работа е да бъде връзката между взвода и капитана. Това е командната верига."Маккой и Уо открили с изненада, че щом свалят униформите Дейв и Рорк са приятели и равни. "Те си говореха като Майк и мен," казва Уо. "В другите военни отдели, офицерите и войниците не контактуват много. Но щом сложат униформите, Дейв веднага започва с уважителното "Да, сър. Не, сър." Това бе очарователно за наблюдаване."Режисьорите успели да съберат пълен екип, който отразява истинското разнообразие на "тюлените". Разликите между мъжете са това, което позволява на "тюлените" да изградят изключително ефективни екипи, като всеки член допринася със своя талант, така че да допълва другите."Всеки от тях е уникален по свой начин," казва Маккой. "Има мъже по 170 сантиметра и 70 килограма, които умеят да се бият, а има и мъже по 195 сантиметра и 110 килограма. По-дребният е човекът, който може да влезе през прозореца, а по-едрият ще разбие вратата. Сред "тюлените" няма стереотипи."За да подчертае това, Уо посочва оператор първи клас по специални бойни действия Ей Джей. Преди да влезе в Армията през 2001 г. Ей Джей, родом от Тринидад, трябвало да получи препоръчителни писма от сенатори и конгресмени, както и специална бележка, защото е нямал нужните години. "Ей Джей оценява Америка по-силно от повечето родени американци," казва Уо. "Той е бил боец по муай-тай и е най-забавният и харизматичен човек, когото съм срещал, но не бихте искали да се бъзикате с него."Следвай Уайми, снайперистът на екипа. "Неговото търпение му позволява да седи по покриви ден след ден, чакайки онези две секунди, когато ще може да стреля," е наблюдението на Уо. "Той вижда целия свят тактически. Сякаш е роден за "тюлен". И той притежава невероятна грация."За комуникацията на екипа отговаря Рей, наречен "живият оксиморон" от Уо, защото не е от приказливите. "Рей е невероятно добър във всичко, което прави," добавя Маккой. "Той притежава изключителни умения, но е напълно скромен.""Биячът" на екипа е Сони. "И той наистина е един от най-лошите момчета, които съм срещал," признава Уо. "Той е огромен човек, който застава зад всичко което прави. Сони е земен човек и винаги е готов за забавления. Точно преди играта да загрубее, той е спокоен, усмихва се и се шегува."Друг член е Майки, за когото Маккой казва, че е последният, който бихте очаквали да срещнете сред "тюлените". "Той човек, който не е дързък, а би трябвало," казва режисьорът. "Гой е състезател по маунтин байк от световна класа. Той е сърфист. Той е моряк. Пада си по заниманията на открито и не бихте си помислили, че някога е бил на война. Но той е "тюлен" от 21 години."Работата с актьорите-дебютанти била изненадващо лесна, според режисьорите. "Понякога провеждам дълги разговори с някой актьор за героя му," споделя Уо. "В този филм не режисирахме актьор, който да изиграе герой. Ние режисирахме героя. А кой съм аз, та да споря с героя?""Тюлените", участващи във филма, не искали да бъдат наричани актьори, защото просто правели това, което вършели всеки ден. "Най-трудното бе да изричаме репликите," признава Ей Джей. "Бягане, стреляне, комуникации - това бе обичайно. Да седиш и да говориш с някого, и то така, че да не звучи фалшиво - това бе много трудно."Иска се време, за да свикнеш да се гледаш на екран, според Рорк. "Когато чуеш гласа си по телефонния секретар, обикновено не се харесваш. Мисля, че това се е случвало с всеки - така че умножете го по хиляда заради огромния екран. В нашата работа се очаква ниво на вещина, което е близо до перфектността. В края на краищата, аз се съсредоточих върху другите, а не върху себе си, и те свършиха отлична работа. Всички ние много сме доволни от начина, по който се получи филма."Другите герои от „Мъже от стомана”, които не са "тюлени", са изиграни от професионални актьори, сред които е Розелин Санчес, най-известна с героинята си от телевизионния сериал "Without a Trace" и Нестор Серано, който е играл в десетки игрални филми и сериали."Опитахме се да вземем най-талантливите актьори, които можем, но в по-голямата част избрахме хора, които не са свръхизвестни," казва Уо. "Тези актьори успяха добре да влязат във филма. Понеже момчетата са самите себе си, за актьорите летвата бе вдигната много високо."А" КАТО АВТЕНТИЧНОСТПрисъствието на "тюлените" като съветници е незаменим ресурс за режисьорите, докато те продължавали да разработват сценария на „Мъже от стомана”. "В онзи момент, "тюлените" не бяха в светлината на прожекторите, както са сега," казва Лайтман. "Опитвахме се да преценим кои са истинските заплахи. Научихме някои неща за Северно Мексико и Чечня. Научихме колко голяма всъщност е заплахата за САЩ. У дома няма война, затова нямаме и силното чувство, че тези мъже и жени ни защитават."Задълбочените консултации с военни източници и правителствени агенции разкрива изобилие от възможни сценарии. "Решихме да създадем история, в която е застрашена страната ни," обяснява Маккой. "Затова огледахме настоящите заплахи по целия свят. Какви са зоните на операция? Какви мисии изпълняват тези хора в момента? С какво оборудване работят?"За изиграването на ролите си, "тюлените" получили картбланш да решават кое е истинско и автентично. "Например, начинът, по който говорят във филма, е същият, по който говорят в истинския живот," казва Уо. "Опитахме се да запазим автентичността, защото искахме зрителите да усетят какво е да живееш в техния свят. Когато им давахме диалози, те често казваха "Не, аз бих го казал така." И това, което те биха казали, бе много по-добро от написаното."Не по-малко важни са и начини за комуникация на "тюлените", когато не говорят. Когато са на бойното поле или във вражеска зона, комуникацията е задължително мълчалива."Техният език на тялото и жестове с ръце казват толкова много," обяснява Уо. "Те добавят напрежение към сцените, защото зрителите слушат по обичайния начин. Може да чуете как се чупи клон или звуците издавани от бухал или маймуна - или пък това беше лошият? Опитахме се да запечатаме тези моменти, от преди да стане страшно."Според оператора първи клас по специални бойни действия Рей, режисьорите винаги са заснемали "тюлените" в най-добрата им форма. "Скоти и Майк бяха гъвкави по отношение на нашите движения и обратното," отбелязва той. "За няколко сцени се наложи да забавим темпото. Нашите мускули имат памет - действията се извършват по определен начин, с определена скорост - но те знаеха как нещата ще изглеждат най-добре на екран, и ние им се доверихме."Дори комплексните екшън сцени са били създадени от "тюлените". "Цялото планиране на операциите бе извършено от тях," признава Маккой. "Нямаше човек в Холивуд, седящ по бельо в три през нощта, пишещ оперативен план за атакуване на мишена. Това бяха начините, по които наистина биха ги изпълнили в живота."За да осъществят въпросните сцени, режисьорите нахвърляли сценарий за "тюлените" и ги карали да планират операцията точно по начина, по който биха го направили в истинския живот. "Например, имахме един от лошите на 50-метрова яхта в Карибите, придружаван от две моторници срещу пирати," разказва Маккой. "Те изкараха дъските и планираха цялата операция. Ние разработвахме плана за снимки около техния. След това ставахме един взвод и атакувахме мишената."За да заснемат екшъна възможно най-реалистично, режисьорите използвали до 12 камери едновременно и често работели с два независими екипа, всеки режисирайки собствен екип, заснемайки различни аспекти на една сцена. "Скот и неговият екип снимаха вътре," казва Джейкъб Розенбърг, партньор в "Бандито Брадърс". "А Майк и неговият екип снимаха отвън. Той скачаше върху мотор, привързваше оператор към гърба си и обикаляше площадката, докато операторът снимаше. Това ни позволи да заснемем много изобретателни неща. Скоти бе много прецизен за историята, за нещата, които трябваше да носят емоционалния заряд на филма. Той непрекъснато следеше за тях.""Можехме да заснемем сцената като пиеса," допълна Маккой. "Започвахме от началото и снимахме до самия край. Това бе много плавен начин за снимане на екшън и можахме да го направим, само защото "тюлените" бяха толкова добри. Не бе нужно да спираме всяка сцена заради тях. Те просто ги правеха."Флота осигурява на екипа достъп до своите полигони, коли, самолети и други активи - но с няколко условия. Снимките не трябва да пречат на предишно установени тренировъчни графици и ще се проведат без разходи за Флота. Координацията и логистиката около филм, използващ самолет за специални операции са много натоварващи във времето, казва капитан Смит, така че е малка вероятността това да се повтори."В обичайните военни филми, имате военен съветник," казва Розенбърг. "Понякога от армията осигуряват локация или активи, за да се придаде автентичност. Когато ние създавахме историята, искахме да покажем размера и обхвата на това, което могат да направят "тюлените". Те правят най-предизвикателните и трудни неща по земя, въздух и море. Те имат тонове уреди и оборудване, и от Флота ни позволиха да заснемем всички активи - някои от които зрителите никога не са виждали."„Мъже от стомана” бележи първият път, в който Флота осигурява подводница SSGN за снимки на филм. Като една от най-ценните военни активи, от тази ядрена подводница има само четири броя, и те винаги са в употреба."Получаването на достъп бе изключително сложно," обяснява Уо." За да заснемем сцената, ние получихме GPS координати насред океана. Трябваше да координираме екипа си за среща с подводницата и да заснемем цялата сцена за много кратък период."Подводниците прекарват огромна част от времето си под водата. "Последното, което биха искали, е да излязат на повърхността," казва Маккой. "Това издава позицията им. От Флота ни казаха, че ще има излизане за по-малко от 45 минути, и това е всичко, което ще ни отпуснат. Трябваше да го направим като истинска мисия насред океана. Аз бях в пълно камуфлажно облекло, с камера в една от лодките. Скоти бе в хеликоптер отгоре. Подводницата се появи точно навреме и на точното място. Излезе от водата, ние придвижихме лодките към нея, и заснехме всичко на един дубъл."Работата по този начин отворила очите на Уо за нови възможности при заснимането на филми. "Холивуд прави филми по един и същи начин за последните 100 години," разказва той. "Това ни вдъхнови да използваме неконвенционален подход. Трябваше да направим нещата ефективно и автентично, без арсенал от оборудване и технологии. Наложи ни се да правим неща, които не бяха правени до този момент."Работата с "тюлените" им позволява да загърбят някои от ограниченията на традиционното снимане на филми, допълва Маккой. "Нямаше водещ актьор в част от сцената, и дубльор в останалата част. Нашите водещи актьори участваха в сцените от началото до края. Те бяха зад оръжията, зад думите, зад целия екшън на пълна газ."Операторът Шейн Хърлбът идва на снимачната площадка, скоро след завършването на работата си по блокбастъра Терминатор: Спасение и веднага се сближава с режисьорите, след като предлага да използват "Canon 5D" - малка и лека дигитална камера, която в онзи момент е била още нова за пазара."Шейн имаше някои страхотни идеи как да използва "5D", които с Майк вече обмисляхме да включим в нашия филм," казва Уо. "След като говорихме с него, решихме, че няма по-добър начин да заснемем американските "тюлени" от работата с човек като Шейн. Той обича да разчупва нормите, да пробва нови и свежи неща."Целта не бе толкова да създадем специфична визия, колкото да накараме публиката да седи по местата си, да стиска здраво облегалките за ръцете и да ахка," обяснява операторът. "Когато нашите момчета скачат от самолет на височина над 5000 метра, вие ще имате чувството, че сте скочили с тях."Маккой и Уо могат да проследят централен момент в „Мъже от стомана” до своя седемминутен документален филм. "Това бе първият път, в който Флота допуснаха кинотворци до среда на бойни патрони," споделя Уо. "Бойни патрони не са използвани във филм от 20-те години на миналия век. След като видяхме как изглеждат истински амуниции и трасиращи куршуми в предишния ни филм, казахме, че трябва да заснемем този филм с бойни патрони.Използването на бойни патрони за "тюлените" си е нормален ден в офиса. "За нас, това е много удобно," казва Денвър. "Ние тренираме по този начин, защото би искал да тренираш както се биеш. Помня една сцена с лодките, които идват да ни изтеглят от "гореща" операция. Всичко се свежда до доверието. Ние имаме доверие на момчетата в лодките, че ще стрелят по такъв начин, по който ще бъдем предпазени. А те ни имат доверие, че няма да се изпречваме на пътя им и ще ги оставим да си свършат работата. Всичко се слива в един изумителен координиран ефект."Въпреки миналото си на каскадьори, Уо и Маккой откриват, че бойните патрони са различни от всичко, което са правили дотогава. "Те добавят интензитет и ниво на уважение към това, което правиш," признава Маккой. "Имахме 3000 куршума в минута, излизащи от една от миникартечниците. Това добавя енергия към филма. Всички са нащрек. Ако объркаш нещо, ще умрат хора."Но визията оправдава риска, според Уо. "От дулото излиза различен пламък. Той е по-дълъг. Смятам, че всички оперираха с оръжията си по различен начин, знаейки, че държат нещо, което може да убива хора. Това е различно от всеки холивудски филм, който сте гледали."Уо, който също е опитен монтажист, сглобява филма в тандем с ветерана Майкъл Троник, сред чиито предишни филми са Зеленият стършел и Железният човек. "Майкъл е от старата школа," казва Уо. "Аз му казах, че сега ще срещне новата школа. Двамата непрекъснато имахме противоречия, което ни позволяваше да гледаме реално на нещата. Получи се един чудесен баланс."Троник е очарован от свежестта на филма. "Той притежава нещо, което никога не бях виждал като съдържание, екшън и изпълнения. Правил съм монтажи на екшън филми със звезди като Стивън Сегал, Арнолд Шварценегер, Еди Мърфи, Брад Пит. Екшънът тук е много по-интензивен и интимен, заради използването на камерите "5D" с тяхната гъвкавост и близки планове.Има една непосредственост, която не е изкуствено създадена," добавя той. "Хореографията на екшън сцените е изключителна. Когато за първи път видях кадрите с излизащата подводница и скачащите с парашути мъже, дъхът ми спря."Че „Мъже от стомана” е уникално изживяване е нещо, което всички работили по филма признават без замисляне. "Не мисля, че е правен такъв филм," казва Маккой. "Ние смятаме, че това е напълно нов филмов жанр - автентичен екшън. Хората в Холивуд смятаха, че е лудост да снимаме така. Но когато започнаха да гледат кадрите, им взехме акъла. Дори сред общността на "тюлените" казва "Това е страхотно, братле." А за онези, които се притесняват дали "тюлените" стават за актьори, ще кажем само едно - уверете се сами, филмът е в кината."ЗА УЧАСТВАЩИТЕ "ТЮЛЕНИ"РОРКВъзраст: 38Роден щат: КалифорнияДата на постъпване: 9 октомври 1998Специалност: специални бойни действияЧин: Капитан трети рангДата на повишаване в чин: 1 август 2008Назначения: Флотски специални бойни действия, висше командване 2010-до наши дни, основно командване 2007-2010, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2004-2006, отряд за специални бойни действия, базиран на Източния бряг 1999-2004Награди и медали: Бронзова звезда с бойно "В" за доблест, Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения на Флота, Медал за служба в глобалната война срещу тероризмаМАЙКЪЛВъзраст: 40Роден щат: КалифорнияДата на постъпване: 5 юли 1990Дата на прехвърляне в запаса: 1 септември 2011Чин: главен оператор по специални бойни действияДата на повишаване в чин: 1 януари 2002Назначения: Флотски специални бойни действия, висше командване 2006-2011, Група Едно 2004-2006, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2002-2004, мобилна артилерийска група, базирана на Западния бряг 1999-2000Награди и медали: Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения с бойно "В" за доблест, Медал за постижения (5), Похвала от Флота, Медал за добро поведение (6), Медал за служба в глобалната война срещу тероризмаДЕЙВВъзраст: 34Роден щат: Ню ЙоркДата на постъпване: 5 септември 1996Чин: главен оператор по специални бойни действияДата на повишаване в чин: 19 юли 2007Назначения: отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2009-до наши дни, Флотски специални бойни действия, основно командване 2007-2009, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2000-2007, втори батальон за сухопътни строежи 1997-1999Награди и медали: Медал за добра служба с бойно "В" за доблест, Медал за постижения (3), орден за бойна служба, Медал за добро поведение (2), Медал за служба в глобалната война срещу тероризмаЕЙ ДЖЕЙВъзраст: 43Роден щат: Ню ЙоркДата на постъпване: 14 май 2001Чин: оператор първи клас по специални бойни действияДата на повишаване в чин: 31 декември 2006Назначения: Флотски специални бойни действия, висше командване 2009-до наши дни, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2003-2009Награди и медали: Медал за постижения, Медал за добра служба с бойно "В" за доблест, Медал за добро поведение, Медал от войната в Ирак, Медал за служба в глобалната война срещу тероризмаСОНИВъзраст: 41Роден щат: ФлоридаДата на постъпване: 19 септември 1988Чин: старши оператор по специални бойни действияДата на повишаване в чин: 16 септември 2010Назначения: отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2004-до наши дни, отряд за специални бойни действия, базиран на Източния бряг 1999-2004, Основна школа за подводни взривове 1998-1999, Мобилна артилерийска група Две 1996-1998 и 1992-1995, Кораб "Холанд" 1989-1992, наборно обучение 1988Награди и медали: Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения (6), Награда за добра служба на Бреговата охрана, Медал за добро поведение, Медал за служба на Националната отбранаРЕЙВъзраст: 32Роден щат: КалифорнияДата на постъпване: 8 декември 1997Чин: оператор първи клас по специални бойни действияДата на повишаване в чин: 16 декември 2006Назначения: Флотски специални бойни действия, основно командване 2011-до наши дни, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2003-2011, Флотски действия в Окинава 1999-2002, наборно обучение 1997-1998Награди и медали: Сребърна звезда, Бронзова звезда с бойно "В" за доблест, Медал за добра служба на Флота (2), Медал за постижения на Флота, орден за бойна служба, Медал за добро поведение (2), Медал от войната в ИракДЪНКАН СМИТВъзраст: 53Роден щат: КалифорнияДата на постъпване: 26 юли 1985Специалност: специални бойни действияЧин: капитанДата на повишаване в чин: 16 април 2010Назначения: Флотски специални бойни действия, командване 2008-до наши дни, централа на специалните бойни действия 2005-2008, командване на специални бойни действия 2001-2005, участия в четири бойни действия след 11-ти септември, доброволно обучение 2001-до наши дни, различни флотски назначения от запаса, 1990-2011, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 1986-1989Награди и медали: Медал за добра служба на Отбраната. Медал за добра служба (2), Медал за добра служба на Флота (3), Медал за постижения на Флота, орден за бойна служба, Медал за служба на Националната отбрана, Медал от войната в Ирак, Медал за служба в глобалната война срещу тероризма, Медал за изключителна доброволна службаВАН ОВъзраст: 42Роден щат: ОрегонДата на постъпване: 21 октомври 1988Чин: главен оператор по специални бойни действияДата на повишаване в чин: 16 януари 2007Назначения: Въздушен отряд за съвместни специални операции в Европа 2010-до наши дни, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 1998-2010, обучение по специални операции 1998, отряд за специални бойни действия, базиран на Източния бряг 1994-1998, Флотско подразделение Бетесда 1993-1994, централа за специални бойни действия 1992-1993, флотски медицински център 1991-1992, флотска оръжейна станция 1989-1991, командно обучение 1988-1989Награди и медали: Бронзова звезда, Медал за добра служба на Отбраната, Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения на Флота (6), Медал за добро поведение, Медал за служба на Въоръжените силиУАЙМИВъзраст: 36Роден щат: КалифорнияДата на постъпване: 9 декември 1997Чин: главен оператор по специални бойни действияДата на повишаване в чин: 16 март 2009Назначения: отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2009-до наши дни, Флотски специални бойни действия, основно командване 2007-2009, централа за специални бойни действия 2005-2007, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 1999-2005, командно обучение 1997-1998Награди и медали: Бронзова звезда с бойно "В" за доблест, Пурпурно сърце, Медал за добра служба на Армия с бойно "В" за доблест, Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения на Флота (2), Медал за добра служба, Медал за добро поведение, Медал за служба на Националната отбрана ... още »
Джеймс Бонд ще замени любимия си коктейл водка мартини с бира в следващия филм от поредицата - "Skyfall".Настоящият агент 007 Даниел Крейг ще си поръча Хайнекен вместо предпочитания си коктейл в сцена от предстоящия филм, след като американският отдел на марката бира сключи договор за участие във филма, съобщава списание Ad Age.44-годишният актьор ще участва също така в образа на Бонд в телевизионна реклама за напитките на марката, която ще се излъчва в цял свят и ще бъде създадена от компанията Wieden & Kennedy Amsterdam, допълва БГНЕС. Режисьорът на филма "Skyfall" Сам Мендес ще бъде консултант при създаването на рекламата. Крейг ще се появи в образа си на Джеймс Бонд и върху специални кашони с бира.Новият филм "Skyfall", в който Хавиер Бардем ще изиграе ролята на злодея, Джуди Денч отново ще влезе в образа на М, а Наоми Харис ще изиграе агент Ив, ще излезе през октомври тази година. ... още »
Напълно според очакванията, триизмерният екшън “Гневът на титаните” се пребори с конкуренцията и веднага след премиерата си застана директно на лидерската позиция в българската бокс офис класация. За първият си уикенд по родните киноекрани, режисираният от Джонатан Либесман приключенски филм натрупа 194 225 лева, което е задоволителен старт за заглавие от този жанр.Предшественикът на лентата, “Сблъсъкът на титаните”, се представи успешно както в България, така и в останалата част от света, и без съмнение може да се каже, че “Гневът на титаните” също ще се радва на прилични резултати. Българската публика винаги е подкрепяла високобюджетните фантастично-исторически продукции, които се разпространяват в триизмерен формат, и още от сега може да се каже че филма със Сам Уортингтън и Розамунд Пайк ще успее да безпроблемно да надмине границата от половин милион лева.Втори в класацията е силно рекламираният “Игрите на глада”, който за близо две седмици в България е спечелил 172 626 лева – определено скромен резултат, имайки в предвид че все пак става дума за един от най-дискутираните и очаквани филми на годината. Разбира се, не трябва да се забравя, че “Игрите на глада” не се прожектира във всички киновериги (за разлика от “Гневът на титаните” например) и това без съмнение е оказало влияние на приходите му. Други фактори за не толкова впечатляващото финансово представяне са факта че романа-първоизточник на писателката Сюзън Колинс все още не е толкова популярен в България (особено ако бъде сравнен със “Здрач” и “Хари Потър”) и че лентата не се разпространява в триизмерен формат. В крайна сметка може да се каже, че “Игрите на глада” ще завърши представянето си с прилични резултати, но със сигурност няма шанс да се превърне в истински бокс офис феномен, какъвто бе случая в Съединените щати.Третата позиция е заета от българската продукция “Чужденецът”. За изминалите три седмици от премиерата филма е натрупал 189 984 лева, което имайки в предвид конкуренцията е задоволително постижение. Независимо от новите попълнения в киноафиша “Чужденецът” не отпада от топ 5 в продължение на две седмици и продължава да привлича зрители в кината. Филмът няма да се нареди сред най-големите български хитове от изминалите две години, но въпреки това представянето му ще бъде счетено за успешно. Следващата седмица, “Чужденецът” ще може да се похвали с приходи от над 200 хиляди лева.Триизмерната анимация “Лоракс” застава на четвърто място в класацията, като за две седмици по родните киноекрани е спечелила 83 652 лева. Подобно на “Игрите на глада”, лентата натрупа добри приходи в САЩ, но представянето й в България е далеч по-скромно. Като основна причина за това може да бъде отбелязана липсата на сериозна рекламна кампания, която по-принцип предшества подобни високобюджетни анимационни продукции. Не помогна и това че детската книга на която е базирана лентата е почти непозната в България. “Лоракс” едва ли ще набере повече скорост в следващите седмици и най-вероятно ще се нареди сред заглавията които не успяха да оправдаят очакванията по отношение на бокс офис представянето.“Джон Картър: Между два свята” е на пета позиция, със спечелени за изминалите четири седмици 759 763 лева. Въпреки че изгуби две позиции, фантастичния екшън с Тейлър Кич продължава успешното си представяне по родните киноекрани и бавно и постепенно се доближава до заветната граница от един милион лева. Общото му представяне по света е разочароващо, но имайки в предвид афинитета на българския зрител към подобни продукции (други примери са “Сблъсъкът на титаните”, “Войната на боговете”, “Принцът на Персия” и “300”), не е изненадващо че тукашните приходи превърнаха филма в един от най-големите хитове на годината. Имайки в предвид сегашния резултат и факта че са изминали само четири седмици от премиерата, може да се каже че “Джон Картър” без проблеми ще надмине границата от един милион лева.Шестото място е заето от “Внедрени в час”, който за близо три седмици в кината е натрупал общо 120 536 лева. Само за изминалата седмица екшън-комедията с Чанинг Тейтъм и Джона Хил е натрупала допълнителни близо 40 хиляди лева, което за лента от този жанр е доста добър скок в приходите. “Внедрени в час” оправда очакванията в САЩ и по всичко изглежда че и представянето му в България ще бъде счетено за успешно, въпреки че повечето подобни филми не винаги успяват да регистрират големи постъпления в касите на българските кина.Режисираният от Тарсем Сингх “Огледалце, огледалце” застава на седма позиция, със спечелени за близо две седмици 66 440 лева. Въпреки големите предварителни очаквания (особено докато течаха снимките) и участието на звездата Джулия Робъртс, “Огледалце, огледалце” е на път да се превърне в едно от финансовите разочарования на сезона. Филмът не бе предшестван от силна рекламна кампания и пристигна почти незабелязано в България – комбинация, която със сигурност повлия негативно върху приходите му. Подобно на анимационния “Лоракс”, “Огледалце, огледалце” едва ли ще увеличи значително приходите си в следващите седмици и очакванията се че скоро ще отпадне от топ 10.Осми е “Шпионски свалки”, който за шест седмици в България е спечелил 421 848 лева. Продукцията се превърна в един от малкото филми тази година, които не само надминаха предварителните очаквания, но и които продължават да привличат зрители в кината. Филмови заглавия като “Шпионски свалки” нямат претенции за лидерски позиции и огромни финансови постъпления, но в този случай българската публика бе изненадващо благосклонна и ако бъде задържан достатъчно дълго на екран филма на режисьора Макджи ще успее да надмине границата от половин милион лева.Деветата позиция е заетa от българският “Корпус за бързо реагиране”. За изминалите пет седмици от премиерата, филма с Диана Любенова е спечелил общо 287 772 лева, което на фона на конкуренцията е задоволително представяне. Точно както другата българска лента в топ 10, “Чужденецът”, “Корпус за бързо реагиране” няма да постави рекорди в бокс офиса, но ще бъде счетен за успешно заглавие. До една седмица, екшън-комедията ще надмине границата от 300 хиляди лева.“Красавицата и звярът 3D” е на десето място в класацията, със спечелени за пет седмици 199 732 лева. Въпреки добавения триизмерен ефект, очакванията към бокс офис представянето на анимацията не бяха големи по простата причина че повечето български зрители вече са гледали филма. Все пак, постигнатия резултат е повече от приличен за продукция чиято официална премиера се е състояла преди 21 години. Очакванията са, че “Красавицата и звярът 3D” ще приключи българското си представяне с приходи от малко над 260 хиляди лева. ... още »
През месец август, миналата година, от студиото Уорнър Брос оповестиха, че сa закупили сценарий озаглавен “Non-Stop”, който ще бъде превърнат в мащабен екшън от продуцента на “Матрицата” Джоуел Силвър. В последвалите месеци се появи информация, че към проекта са изявили интерес актьори като Джордж Клуни, Мат Деймън и Том Круз, но само преди няколко часа от Уорнър Брос разкриха официално кой ще изпълни главната мъжка роля.Представител на студиото заяви пред сайта Variety, че Лиам Нийсън, който след успешния “Твърде лично” се утвърди като истинска екшън-звезда, е актьора, който ще се превъплъти в ролята на изморен от живота въздушен шериф, принуден да овладее тежка ситуация по време на трансконтинентален полет.Компанията на Джоуел Силвър, Dark Castle Entertainment, ще финансира и разпространява “Non-Stop” в партньорство с Уорнър Брос, а снимките се очакват да започнат в края на тази година. Любопитно е да се отбележи, че това ще бъде втория общ проект на Dark Castle и Лиам Нийсън след миналогодишния “Без име”, който натрупа над 130 милиона долара от световното си киноразпространение. На режисьорският стол на “Non-Stop” ще седне Джеф Уадлоу, който е най-известен с работата си по екшъна с Джимон Хонсу, “Никога не се предавай”, а сценария е написан от дебютантите Джон Ричардсън и Кристофър Роуч.Джон Ричардсън: “Отне ни една година докато напишем сценария на “Non-Stop”. На пръв поглед историята е праволинейна и съвсем ясна, но всъщност има много изненади, които зрителите едва ли ще очакват. Разбира се, не мога да говоря за какво точно става дума и единственото което мога да кажа е че с Крис (Роуч) се гордеем много с “Non-Stop” и вярваме, че хората ще се забавляват докато гледат филма.”За момента единствения актьор чието име се свързва с проекта е Лиам Нийсън. Кастингите за останалите роли се очакват да започнат в началото на лятото. Бюджетът за заснемането на “Non-Stop” няма да надвишава сумата от 60 милиона долара, а според източници от Уорнър Брос филмът ще представлява комбинация между “Извънредно решение” (също продуциран от Джоуел Силвър) и “Пасажер 57”.Смята се че в следващите няколко седмици продуцентите ще обявят и точната дата през следващата година на която “Non-Stop” ще тръгне по световните киноекрани. ... още »
Идеятa на Джулиън Темпъл за филм, посветен на легендарната лондонска банда The Kinks, получи зелена светлина. Това обаче дава ход и на предизвикателствата. Кой ще се превъплъти в ролите на двамата братя Рей и Дейв Дейвис? Шегаджии веднага биха споменали братята Галахър, тъй като студената война между Дейв и Рей, напомня много крамолите между създателите на Oasis.Сериозните предложения спрягат имената на Бен Уишоу, Джим Стърджис и Никълъс Хоуълт в ролята на Рей, а Аарън Джонсън, Еди Редмейн и Хенри Кевил като Дейв.Трудна задача ще бъде и намирането на подходящи актьори за басиста Пийт Куейф (който почина през 2010 г.) и барабаниста Mайк Айвъри, както и за кийбордиста Ники Хопкинс (възпитаник на Rolling Stones, починал през 1994 г.).Идеята за лентата бе обявена през декември 2009г. Продуцентът е Джеръми Томас, познат със съвместните си проекти заедно с Никълъс Рьог, Бернардо Бертолучи и Дейвид Кроненбърг. Томас притежава и правата над автобиографиите на двамата братя, работил е с Темпъл по първия от двата му документални филма за Sex Pistols ("The Great Rock'n'Roll Swindle", 1979), лентата за легендарния фестивал Гластънбъри („Glastonbury", 2006) и филма за фронтмена на The Clash - Джо Стръмър („Joe Strummer: The Future Is Unwritten", 2007).Филмографията на Темпъл включва двете 75-минутни документални ленти за BBC "Ray Davies - Imaginery Man"(2010) и „Dave Davies: Kinkdome Come"(2011).Филмовата биография на The Kinks е „изключително вълнуващ, уникален разказ за Кайн и Авел на рок‘н‘рол-а", по думите на Томас пред Screen International. Той допълва, че в бъдещата лента ще присъстват и моменти от детството на братя Дейвис, историята на бандата на върха на славата и времето след успеха.Култовото парче „You Really Got Me" на The Kinks е написано от Дик Клемент и Йън Ла Френе, чиято непопулярна комедийна драма „ Still Crazy"(1998), разказваща за застаряваща група, която иска да се завърне на сцената, е един от най-дълбокомислените филми за британската рок музика. Подписите на дуото стоят и зад други два музикални филма, трибюта към Beatles "Across the Universe"(2007) и миналогодишния „Killing Bono". ... още »
TV7, заедно с една от водещите продуцентски компании Old School Productions, снимат нов комедиен сериал, който още този месец ще влезе в програмата на телевизията.Голямото си завръщане на екран ще направи любимецът на няколко поколения – легендарният български комик Тодор Колев, на когото е отредена и главната роля в продукцията."Сутрешен блок" ще разкрива по свеж и забавен начин случки от кухнята на телевизията. На звездата Тодор Колев партнират млада и красива ко-водеща, амбициозна, но страхлива редакторка, дори собствената му дъщеря – актрисата Албена Колева, които заедно с целия екип на сериала успяват да уцелят перфектната доза добро насторение за телевизионно забавление.Още в първите епизоди зрителите ще се насладят на злободневни коментари с участието на Светльо Витков като гост-звезда във втори епизод, където ще коментира президентските избори. Потвърдено е участието и на една от най-популярните и обичани телевизионни водещи – Кака Лара (Лара Златарева), която, макар и водеща на нощен блок, ще разбере каква е атмосферата в нюзрума рано сутрин. ... още »
от Александър РайчевПри филми като „Гневът на титаните“ няма особено значение какво ще кажат критиците, защото публиката така или иначе ще се счупи да гледа поредното голямо и шумно заглавие, което върви перфектно с пуканки и кола, без да оставя каквито и да било спомени след края на прожекцията.Все пак ето няколко плюса и минуса на продължението на „Сблъсъкът на титаните“, който през 2010 пожъна доста добър финансов успех.ЗА• 3D презентацията: Този път създателите на филма наистина са вложили време и усилия, за да предложат възможно най-добрата 3D картина, която е изключително добре осветена и предлага няколко наистина ефектни 3D момента. Почти сигурно филмът ще изглежда най-впечатляващо на огромния IMAX екран, но засега не съм имал възможност да проверя на практика това съждение.• Специалните визуални ефекти: Второто приключение в света на древногръцките богове и герои е заредено с много повече компютърно генерирани изображения на всякакви чудовища и сцени на масово унищожение, което е напълно в крак с желанието на Холивуд всяко продължение да е по-голямо и по-шумно.• Кронос: Като продължение на предишния плюс трябва да отбележим изключително качествената визия на титана Кронос, който е същество от лава, което се появява на бойното поле с нещо като експлозия на атомна бомба и веднага започва да изпепелява човешката армия.• Актьорите: По-точно е да кажем актьорът. Защото Ралф Файнс за пореден път доказва, че и в български или турски сериал да го бутнеш пак ще доминира безапелационно. След като ролята му на лорд Волдемор в поредицата за Хари Потър го направи известен за възможно най-широк кръг зрители по целия свят, сега явно от Уорнър Брос са решили да продължат работата си с Файнс и да го наложат в образа на Хадес в поредица, която едва ли ще се ограничи само до едно продължение.ПРОТИВ• Сценарий: Или по-скоро липсата на сценарий. Вярно е, че такъв тип филми не претендират да бъдат някакво сериозно изкуство, но този път сценарият е направо съшит с бели конци, колкото да оправдае 5-те минути между сцени с тупаник с всякакви митични зверове. И на всяка стъпка героите постоянно се обясняват какво правят, кой го прави, с какво го прави и прочие, защото американската публика явно вече е третирана като напълно бавноразвиваща се.• Розамунд Пайк: Горката Розамунд е напълно неадекватна в ролята на кралица Андромеда, която в един момент е омазана до ушите в тон с развихрилата се битка, а в следващия вече е напълно умита, вчесана и гримирана, чакайки потния и потрошен Персей да дойде да я уважи. Иначе симпатичната Пайк е принудена да дере гърло и да гримасничи подобно пиян английски футболен запалянко, което буди само съжаление. Джема Артертън беше страхотна като Йо в „Сблъсъкът на титаните“ и заедно със Сам Уортингтън имаха далеч по-осезаема екранна химия. Жалко, че не е била свободна и за продължението.• Комедийните персонажи: Тоби Кебъл и Бил Най сами по себе си са особено симпатични актьори, особено Бил Най. Тук обаче взети заедно не са толкова забавни колкото двамата луди ловци на глави от първата серия, които определено внасяха особен колорит на филма и в чиито образи бяха влезли напълно непознати за широката публика лица.• Чудовищата: За съжаление същото важи и за чудовищата и всякакви останали същества, които просто не са достатъчно интересни, въпреки голямото им изобилие, а и те преминават някак скорострелно през екрана преди да хвърлят топа.В заключение искам да подчертая, че Холивуд и специално Уорнър Брос, не е като да няма доказателства как едно продължение може да надмине оригинала и да предложи точно това, за което масовия зрител посещава мултиплексите, а именно – висококачествено забавление с много екшън, много смях и любими актьори. „Шерлок Холмс: Игра на сенки“ бе скорошен пример в това отношение. „Гневът на титаните“ от своя страна определено не е трагичен, но просто не прави достатъчно, за да остави някакво ярко и запомнящо се впечатление.Едно е сигурно – за премиерния си уикенд той е единствения и напълно логичен избор за основната част от публиката по целия свят. А от Уорнър само чакат да преброят стотиците милиони в началото на другата седмица. Все пак киното вече е предимно бизнес и важат финансовите резултати. Защото когато парите говорят критиките са просто статичен шум по линията. ... още »
Как се роди идеята за филма?Флорин Шербан: Съсценаристите Каталин и Андреа, авторката на пиесата „Ако искам да свиря, аз свиря” преди десетина години посетиха център за превъзпитаване на малолетни престъпници. Тогава Андреа написа пиесата, а Каталин направи първия вариант на сценария. Получих го две години по-късно, Каталин ме попита дали не бих искал да работя по него. Прочетох го и се запечата в съзнанието ми, не можех да спра да мисля за историята. Работих върху нея в продължение на около година и половина. Наложиха се много промени, имаше безброй варианти. Но от най-голямо значение беше работата ми с момчетата от центъра – след като започнах да ги опознавам, осъзнах някои от причините за техните грешки и разбрах, че много от техните действия са резултат от влиянието на околните - семействата им, средата, в която са израснали, както и самите ние - хората отвъд стените на затвора.Кои от елементите на филма присъстват в оригиналната пиеса? Какво добавихте или променихте?Наложиха се доста промени, за да адаптираме пиесата за екран – филмът притежава други характеристики, други ограничения и разбира се – съвсем друга публика. Запазихме най-важното – духа и отношенията, дръзкия, безкомпромисен и донякъде детски начин на мислене, бързината на действията, понякога без ясна сметка за последствията, решимостта да постигнеш целта си – независимо какво ще ти струва това! Запазихме заглавието на пиесата, както и отвличането на момичето. Концентрирахме се върху образа на Силвиу – значително променихме характера му, той е по-мил, по-уязвим, а и причините за неговите действия са други. Искахме да го направим по-симпатичен – да се харесва повече на зрителите. Махнахме усещането за нереалност, което обкръжаваше момента на бягството му, добавихме майката и по-малкия брат, както и момента с предстоящото освобождаване от центъра. Отношенията между момчетата зад решетките са запазени, директорът на институцията е малко по-човечен и... променихме финала.Как решихте да работите с непрофесионални актьори, които наистина излежават присъди в поправителни центрове?Работих с момчетата повече от два месеца, организирахме специални актьорски курсове в центровете за малолетни престъпници в Крайова и Тичилещи. Първият критерий, по който решихме да ги изберем за участие във филма, беше тяхното желание да се включат в проекта; вторият – тяхната сериозност. И ако трябваше да се съобразявам само с тези две изисквания, щях да събера повече от 100 момчета! Онези, които бяха одобрени за участие, доказаха талант, сериозно отношение, отдаденост на идеята и нямаха сериозни нарушения на дисциплината с лошо поведение в месеците преди началото на снимките.Не съм и предполагал, че ще открия младежи, толкова горящи от нетърпение да се включат във филма. Много от тях са умни, природно интелигентни – въпреки или може би точно заради годините, прекарани в домове за сираци и малолетни престъпници. Някои от тях са невероятно талантливи, други са родени актьори и от цялото си сърце се надявам да имам възможност да работя поне с някои от тях в следващите си проекти. Дори обмислям да напиша сценарий за един от младежите. Истинско удоволствие за мен беше да работим заедно, имах шанс да направя страхотни открития. Това е преживяване, което оставя следа у теб за цял живот. Надявам се, че чувствата са взаимни.Най-голямото предизвикателство беше да спечеля тяхното доверие – да ги убедя, че не ги използвам, не подхождам със снизхождение, а ги смятам просто за нормални деца, които са допуснали грешки. Някои от тях са направили наистина ужасни неща, но аз не си позволих да ги осъждам за това. Правосъдието се раздава прекалено бързо, а нещата се променят из основи в момента, когато хората започват да виждат всичко по различен начин, не просто като параграф в документ или статия в жълт вестник. Тези деца възприемат предлаганите им възможности по съвсем различен начин от хората извън решетките – те отварят сърцата си. Няма никаква тайна – нужно е само да им засвидетелствате уважението, което заслужава всяко човешко същество.Как избрахте актьорския екип?Изборът на актьор за главната роля отне седем месеца. Видях хиляди снимки, интервюирах стотици момчета – млади актьори, студенти по актьорско майсторство, момчета от различни гимназии, от футболни отбори, предложени ми кастинг-агенции. Изпълнителят на главната роля трябваше да отговаря на повече от обичайните изисквания: да съчетава чар, балансиран характер, интелигентност, силно присъствие и да притежава специфична индивидуалност. Беше нужно да притежава и способността да „затвори очи” и да си позволи да бъде пометен от емоциите си – с други думи, да играе! Много момчета имаха едно или няколко от изброените качества, но Джордже беше единственият, който притежаваше всички. Тази роля беше неговият ПЪРВИ опит и мисля, че това е голямо преимущество. У Джордже има рядко срещана свежест – може би защото е още „необработен диамант”.Пречеше ли по някакъв начин факта, че това е първата му роля?Не мисля. Той се отнесе свърхпрофесионално към ангажиментите си и показа сила – неговият образ се нуждае именно от това качество. Общуването ни беше прекрасно, нещата се получиха. Имаше моменти по време на репетициите и на снимките, когато мислехме, че никога няма да стигнем до единно решение – тогава импровизирахме в рамките на сценария. Сега Джордже е студент първа година в Националния университет за Театър и Кино и се надявам, че ще бъде също толкова добър актьор и в бъдеще.Изборът на момичето също не беше лесен. Първоначално Ада беше ангажирана за друга роля (която отпадна от сюжета), пробните снимки се проточиха повече от шест месеца. Работих по друг начин с нея – тя има наелектризиращо присъствие, притежава огромен талант, сила и воля за работа.Какъв е следващият Ви проект?Искам да отворя училище за актьорство – да работя с хора, които не са имали нищо общо със сцената или камерата. Работата ми с момчетата от поправителните центрове пред камерата и по време на подготвителния период оказа голямо влияние върху мен. Работата с непрофесионални актьори ти доставя удовлетворение на много нива – професионално и духовно. Това е голямо предизвикателство – границата между успеха и провала е много тънка, с неясни очертания; може да останеш очарован на тяхната невинност и да се провалиш като режисьор. Аз вярвам, че непрофесионалните актьори могат да ви дарят със страхотно изпълнение и може да постигнете неща, които не бихте успели да внушите на професионалистите.Но съвсем не мисля, че непрофесионалните актьори са правилният избор за всяка роля. Запознавайки се с младежите в центъра за малолетни престъпници, аз осъзнах, че те най-често са лишени от любов и внимание, което с времето се наслоява и се превръща в липса на вяра и доверие. Мисля, че актьорската роля може да помогне за промяната на това статукво. За някой, който слуша непрестанно, че не го бива в нищо и се чувства по-низш и от уличните кучета, е огромен напредък да осъзнае, че може да ангажира вниманието на публиката – дори само с присъствието си, с една усмивка или жест; че може да накара 200 души да се усмихнат или потреперят в един и същи момент. Това усещане може да породи увереност в собствените ти сили и възможности, да предизвика промяна. Идеята за училище по актьорско майсторство ми се роди по време на работата ми с младежите. Аз наистина вярвам, че всичко, което се случва с тях зад решетките, може да се случи и на съвсем обикновени, средностатистически хора.Мечтая си за място, където хората могат чрез играта да „извадят” своите демони и да открият места, състояния на ума, за които само биха могли да мечтаят. Силно вярвам, че играта и актьорството могат да влязат в ролята на лечебен процес. И се надявам, че тази работа ще ми помогне да открия таланти за моите бъдещи проекти.Кой Ви е повлиял като творец?Обичам Бресон и Алмодовар. Очарован съм от Нури Билге Джейлан, Бруно Дюмон и Кен Лоуч. Нямам търпение да остарея и да правя филми като Ясуджиро Озу, но междувременно искам да снимам филм като „Гладиатор”. ... още »